Kunde:
Nørre Gymnasium
Ydelser:
Solceller
Interview om solceller med Mette Vedel, Rektor på det københavnske Nørre Gymnasium. Nørre G er en statsligt selvejende institution som tilbyder uddannelserne STX og den internationale IB DP til 1.200 elever fordelt på 42 forskellige nationaliteter.
Visionen for etablering af solceller?
Vi har valgt at etablere solceller fordi vi er en UNESCO Verdensmålskole, hvilket betyder, at bæredygtighed er vigtigt for os. UNESCO Verdensmålsskoler er et verdensomspændende skolenetværk med fokus på undervisning, der sætter globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling på skemaet.
“Når solen skinner, ved jeg det bliver en god dag. Så udleder vi mindre CO2 og sparer penge på strømmen.
Kriterier for valg af leverandør?
Noget af det som vi lagde mest vægt på ved valg af leverandør, var at løsningen skulle være let tilgængeligt og have en nem brugerflade, så den var let at anvende i den tekniske drift, men også så vi let kunne bruge og inddrage data i undervisningen. Og så var det vigtigt for os, at anlægget var europæisk produceret. Som statslig institution var pris selvfølgelig også et nøglepunkt, men vi valgte faktisk ikke at gå med den billigste løsning. Det var vigtigere for os at få et anlæg med de kvaliteter som vægtede mest for os og som også har vist sig at være den helt rigtige løsning for os.
Løsningen og udbytte det har medført?
Solcelleanlægget består af 402 stk. 330Wp Aleo moduler, som kan producere 132 kWp. Det er monteret øst- og vestvendt, for bedst at udnytte de forhold vi nu en gang har her på stedet. De lette Aleo paneler gør at løsningen nemt kan afmonteres og løftes af, i tilfælde af, at taget på et tidspunkt skal repareres.
Vi har fået meget positiv feedback fra vores elever. Det hænger nok sammen med, at vi søgte projektet gennem den grønne iværksætteripulje, hvilket har betydet, at vi har kunne sende to klasser til Berlin og besøge den fabrik hvor solcellerne er produceret. Eleverne har altså kunne følge solceller fra fabrik til tag. Det har været meget engagerende for dem, rent faktisk at kunne se solcellerne, følge data og forstå, at vi nu er mere selvforsynende.
Udover det pædagogiske udbytte, så sparer vi også penge i driften. Over 20% af vores årlige strømforbrug bliver nemlig dækket af solenenergien vi producerer. Vores strømforbrug er størst i dagtimerne, og det passer godt med at det også er der, solcellerne producerer mest. Så når solen skinner, ved jeg det bliver en god dag. Så udleder vi mindre CO2 og sparer penge på strømmen. Og den grønne overskudsstrøm, vi ikke selv får brugt, sender vi tilbage til elnettet, så andre kan få glæde af den.
“Hvis alle statens bygninger i København blev brugt til at solenergi, kunne halvdelen af Københavns strømforbrug fra nettet halveres. Det synes jeg er tankevækkende.
Processen og samarbejdet omkring projektet?
Selve installationen af solcellerne var et meget let og overskueligt projekt. Det foregik i grove træk ved at panelerne blev leveret og løftet op på taget med en kran, og i løbet af få dage, var hele anlægget monteret. Vi kunne varetage vores daglige forpligtelser og have undervisninger imens. Det var simpelthen så enkelt!
Fremtiden for solenergi?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis alle statens bygninger i København blev brugt til solenergi, så kunne halvdelen af Københavns strømforbrug fra nettet halveres. Det synes jeg er tankevækkende.
Der er brug for at flere går forrest og påvirker der hvor man kan. Og som rektor på en uddannelses- og dannelsesinstitution, er det vigtigt at være med til at gøre de unge mennesker parate til at overtage denne verden. Det at arbejde med bæredygtighed i undervisningen og i vores bygningsdrift, gør at de ikke bare ser det, men også får det ind under huden, i de tre år de går her, som en del af deres uddannelse.
Det betyder meget for mig.