Søg
Close this search box.
Nyhed

Andel Lumen skaber tryghed for de unge på Roskilde Festival

Hvert år i juni opstår Danmarks fjerdestørste by på en mark syd for Roskilde. Mange af de over 100.000 glade festivalgæster er unge mennesker. I samarbejde med Andel Lumen introducerer festivalen i år et wayfinding-projekt, som skal skabe tryghed for særligt førstegangsdeltagere ved at gøre det lettere at finde rundt på campingområderne.

Det skal være trygt at tage på festival
Tryghed for de unge gæster er en topprioritet på årets Roskilde Festival, der tidligere har haft bemandede tårne til at overvåge områderne på festivalen, og som gæsterne desuden brugte til at orientere sig efter, når de skulle finde hjem og sove eller ud og besøge venner i andre campingområder. Tårnene blev nedlagt i forbindelse med, at campingværterne på festivalen rykkede ned på jorden og ud blandt gæsterne. Samtidigt er festivalen kompleks med sin anseelige størrelse og mange tilbud, og særligt for førstegangsdeltagere kan festivalen derfor være overvældende og utryg, hvis man bliver væk fra sine venner eller ikke kan finde hjem til sit telt om natten. Teamchef i byplanlægning og proces på Roskilde Festival, Louise Heebøll har arbejdet som frivillig på festivalen i mange år. Faktisk var det arbejdet som frivillig, der inspirerede hende til en professionel karriere som byplanlægger.

”Vi har et kæmpe ansvar for at passe godt på særligt de yngste festivalgæster. Vi arbejder med byplanlægning ved at give de forskellige områder særlige kendetegn i form af agoraer, som er store telte, vi har broen og oplyste hovedveje. Men campingområderne er store og ligger langt fra hinanden, så her havde vi en udfordring, som vi har fundet en god løsning på sammen med Andel Lumen”, fortæller hun.

12 meter høje lyssøjler viser vejen hjem
Campingområderne på festivalen er inddelt i forskellige områder; øst og vest, som igen er inddelt i mindre områder med temaer som Clean out load, hvor folk committer sig til at fjerne alt deres gear og affald efter festivalen, eller Get a Silent Spot, hvor gæster med ønske om mere rolige naboer kan opsætte camp. Alle områder er inddelt i mindre bogstavsområder, som festivalgæsterne er vant til at navigere efter. Det er her, at søjlerne er placeret med oplyst bogstav, så det er lettere at finde frem til sit nærområde.

”I 2023 testes lyseffekten af på i alt 8 søjler, hvor hver søjle har tre lamper, der lyser i hver deres retning. Vi er kommet ind sent i processen, og der har derfor ikke været tid til at teste forskellige løsninger af. Til gengæld kan vi selv med en simpel opsætning gøre os nogle værdifulde erfaringer, som vi kan tage med videre til de kommende års samarbejde, hvor vi skal arbejde med intelligent belysning og opsætte flere søjler i campingområderne. Det glæder vi os til”, fortæller Niels-Peter Syrach Klok, projektleder og lysdesigner for gadelys i Andel Lumen.

Vi genbruger materialer og videreudvikler løsningen
Landskabsarkitekt og projektleder for wayfinding på Roskilde Festival, Martin Hedevang Andersen er meget tilfreds med løsningen til campingområderne, der fuldt ud lever op til et andet af festivalens absolut topprioriteter, nemlig genbrug af materialer. Plasten med påtrykt bogstav og festival logo er fx stilladsplastik, der ikke længere kunne bruges til det formål.

”Vi bygger festivalen op på ganske få ganske få uger, og det er særligt udfordrende, når vi er i et pilotprojekt som her med wayfinding-søjlerne, der kræver flere test for at finde de helt rette materialer. Jeg er meget tilfreds med hele udtrykket med genbrugsplasten, der giver lyskilderne maksimal effekt, og jeg glæder mig til at videreudvikle søjlerne i samarbejde med Andel Lumen. De har mange spændende ideer og faglig indsigt, som vi klart skal inddrage i de kommende år på festivalen”, slutter han.